Planując pracę kierowcy w okresach dłuższych niż 2 tygodnie bardzo często napotykamy na problem dotyczą odbioru regularnego odpoczynku tygodniowego w trasie. Chciałbym wyjaśnić w jaki sposób można zaplanować pracę kierowcy wykorzystując dwa skrócone odpoczynki tygodniowe wykonane po sobie. Na początek przytoczę dwie podstawowe regulacje zawarte w Rozporządzenie 561/2006/WE w art.8 ust.6 i ust.9
Art. 8 Rozporządzenie 561/2006/WE
- W ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej:
- dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku, lub
- jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku, trwający co najmniej 24 godziny.
- Tygodniowy okres odpoczynku, który przypada na dwa tygodnie można zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie obu.
Dodatkowo w art.8 rozporządzenia pojawia się pojęcie „tygodnia”, które zostało zdefiniowane w art.4 ust. i), które jest istotnym pojęciem
Art.4 Rozporządzenie 561/2006/WE
- „tydzień” oznacza okres od godz. 00.00 w poniedziałek do godz. 24.00 w niedzielę;
Analizując artykuł 8 ust. 6 i ust.9 należy stwierdzić, że istnieje sposób na wyeliminowanie 45 godzinnego odpoczynku tygodniowego w trakcie trzech tygodni pracy. Tak metoda ma za zadanie wykluczyć konieczność spania kierowcy poza pojazdem i jednocześnie zoptymalizować czas pobytu.
By tego dokonać wystarczy zastosować 3 proste zasady pozwalające na wykonywanie wyłącznie odpoczynków tygodniowych skróconych podczas 3-tygodniowej podróży, bez naruszeń obowiązujących regulacji prawnych:
- Kierowca może wyruszyć w trasę dopiero z początkiem drugiego tygodnia, po uprzednich dwóch odpoczynkach tygodniowych regularnych (przynajmniej 90 h). Oznacza to, że wyjazd w trasę ma nastąpić w poniedziałek, a nie w niedzielę.
- Konieczne jest, aby kierowca wrócił z trasy w tygodniu nr IV, czyli najpóźniej w niedzielę o 59 i rozpoczął minimalny odpoczynek tygodniowy regularny 45 h wraz z rekompensatami.
- Podczas trasy, maksymalnie co 6 okresów 24-godzinnych, należy odebrać odpoczynek tygodniowy skrócony (min. 24 h). Te odpoczynki tygodniowe skrócone należy zrekompensować w tygodniu nr V.
W trakcie całej trasy przy stosowaniu ww. zasad może wystąpić kilka skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu, co wynika z art. 8 ust. 6. Rozporządzenia 561/2006/WE: „W ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny”.
Ważne! Okres odpoczynku trwający 45 godzin (na przełomie I i II tygodnia) oddzielamy od naszego długiego postoju i zaliczamy do tygodnia II w myśl art.8 ust. 9 rozporządzenia. Tym samym w tygodniu II, w którym rozpoczęliśmy pracę, będziemy mieli dwa odpoczynki: 45 godz. regularny i 24 godz. skrócony. Oznacza to, że jeśli do tygodnia II mamy zaliczony regularny odpoczynek tygodniowy to po pracy w tygodniu III ponownie możemy wykonać skrócony odpoczynek tygodniowy, co najmniej 24 godzinny.
Poniżej wskazuje jak odbywa się rekompensata skróconych odpoczynków tygodniowych.