Na kilka dni przed ostatecznym terminem wymiany tachografów na inteligentne urządzenia drugiej generacji, Bruksela zdecydowała się na wprowadzenie 2-miesięcznego okresu karencji wejścia w życie obowiązku instalacji w ciężarówkach nowych tachografów G2V2. KE potwierdziła, że decyzja o odroczeniu terminu wejdzie w życie natychmiast. 20 grudnia br. Wiceminister Bukowiec, na spotkaniu z przedstawicielami organizacji zrzeszających przewoźników drogowych i pracodawców transportu drogowego, również przekazał uczestnikom, że Komisja Europejska zaleciła służbom kontrolnym wszystkich państw UE nienakładanie kar za brak wymiany tachografu przez pierwsze dwa miesiące 2025 r.
To oznacza, że przewoźnicy zyskają nieco więcej czasu na przeprowadzenie koniecznych modernizacji, co może okazać się kluczowe w kontekście obecnych wyzwań logistycznych i dostępności technologii. Wiceminister Bukowiec wyraził nadzieję, że decyzja ta zostanie dobrze przyjęta przez sektor transportowy, pozwalając firmom na bardziej płynne dostosowanie się do nowych przepisów bez obaw o natychmiastowe konsekwencje finansowe.
Należy zwrócić uwagę, że podczas spotkania Komisji TRAN 18 grudnia większość państw członkowskich poparła propozycję DG MOVE (Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej) dotyczącą odroczenia o 2 miesiące stosowania kar wobec firm, które nie wyposażyły pojazdów w tachograf G2V2. Przeciwna była jedynie Dania. I tu uwaga, gdyż zalecenie DG MOVE w tej sprawie będą miały zastosowanie wyłącznie w państwach członkowskich, które zgodziły się na to odroczenie. Co zatem z Danią! Czekamy na dalsze informację.