Opłaty drogowe

Czytaj więcej: Wiceprezes Kapsch TrafficCom: viaTOLL jednym z najbardziej efektywnych systemów poboru opłat....
System elektronicznego poboru opłat działa już od siedmiu lat i w tym czasie zapewnił wpływy do Skarbu Państwa przekraczające 10 mld zł. Jego operator podkreśla, że viaTOLL jest jednym z najbardziej efektywnych finansowo systemów w całej Europie, ale i najbardziej skomplikowanych – ze względu na wyśrubowane wymogi postawione przez GDDKiA. Grupa Kapsch TrafficCom – która zbudowała viaTOLL i zarządza nim od siedmiu lat – realizuje podobne projekty m.in. w Austrii, Czechach i na Białorusi, ale również poza Europą, w Stanach Zjednoczonych, RPA czy Australii.

Czytaj więcej: 10 mld zł na budowę dróg w 7 lat. Polski elektroniczny system poboru opłat jednym z najbardziej...
Ponad 10 mld zł wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego zapewnił przez siedem lat funkcjonowania elektroniczny system poboru opłat drogowych od kierowców. viaTOLL jest jednym z najbardziej efektywnych finansowo systemów w Europie, ale i najbardziej skomplikowanych. Obejmuje sieć 3660 km dróg, 964 bramownic rozmieszczonych w całym kraju, a zarejestrowanych jest w nim blisko 1,2 mln pojazdów. Od listopada br. pieczę nad nim przejmie publiczny podmiot – Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który zastąpi dotychczasowego operatora, firmę Kapsch.

Czytaj więcej: Od 1 lutego 2018 droższe opłaty drogowe we Francji​
Od 1 lutego 2018 r. we Francji drożeją opłaty za przejazd wieloma autostradami, zarządzanymi przez prywatnych operatorów. Powinni być na to przygotowani w szczególności kierowcy ciężarówek, korzystający z systemu opłat prepaid.

Czytaj więcej: UTA informuje o nowych urządzeniach do opłat drogowych w całej Europie
UTA, emitent kart paliwowych i dostawca usług dla transportu, wprowadzi w lutym 2018 nowe urządzenie do opłacania myta, działające w europejskim systemie EETS (European Electronic Toll Service). Na razie rozwiązanie obejmie osiem systemów w siedmiu krajach (w tym w Polsce), z czasem będą dołączać kolejne systemy.

Czytaj więcej: ViaTOLL podsumowuje rok 2017
Rekordowe wpływy (1,88 mld zł), rozszerzenie o ponad 360 km, coraz więcej ekologicznych pojazdów na polskich drogach oraz koszty operacyjne na poziomie 14% – tym właśnie charakteryzował się 2017 rok w systemie viaTOLL.

Czytaj więcej: Słowenia: Nowy system poboru opłat drogowych
Zgodnie z informacją Ambasady Republiki Słowenii w Warszawie z dniem 1 kwietnia 2018 roku Republika Słowenii wprowadzi elektroniczny system poboru opłat na drogach płatnych dla wszystkich ciężkich pojazdów o dopuszczalnej masie ponad 3,5 t — system DarsGo.

Czytaj więcej: Opłaty drogowe w Estonii od 1 stycznia 2018 r.
W Estonii od 1 stycznia 2018 r. zostaną wprowadzone opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Będą one obowiązywały na całej publicznej sieci drogowej w Estonii.

Czytaj więcej:  ViaTOLL w państwowych rękach
Rząd chce zrezygnować z wyboru nowego operatora e-myta. Od listopada 2018 r. poborem opłat zajmować się ma Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Takie rozwiązanie ma być tańsze, dzięki czemu więcej pieniędzy zostanie przeznaczone na budowę dróg. Ponadto łatwiejszy dostęp do danych o przewozach będzie miał fiskus – ma to mu pomóc w walce z wyłudzaniem VAT i nielegalnym obrotem paliwami.

Czytaj więcej: Przybywa dróg objętych systemem poboru opłat viaTOLL
Do 2024 roku krajowy system poboru opłat ma obejmować sześć tysięcy kilometrów dróg w Polsce. Dziś jest w nim nieco ponad połowa. Przy rozbudowie viaTOLL operatora systemu będzie wspierać KGHM ZANAM. Współpraca ma objąć m.in. budowę bramownic, których obecnie jest blisko dziewięćset. System viaTOLL dziennie przynosi do budżetu 4–5 mln zł, które trafiają na modernizację i budowę dróg do Krajowego Funduszu Drogowego. Środki zainwestowane w rozbudowę systemu zwracają się średnio po 2–3 miesiącach.

Czytaj więcej: Rozszerzenie systemu viaTOLL
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów 9 lipca 2017 roku do systemu viaTOLL przyłączonych zostanie około 360 km dróg krajowych. Jest to ósme rozszerzenie systemu i obejmie następujące odcinki dróg: