b_300_0_16777215_00_images_artykuly_11_17_iveco_37f343fr3233.jpg
Nowy Stralis NP 460 jest jak dotąd najbardziej przyjaznym dla środowiska samochodem ciężarowym. To jedyny model pojazdu ciężarowego zasilanego gazem ziemnym, oferowany między innymi ze zautomatyzowaną przekładnią najnowszej generacji i występujący w pełnej gamie wersji przystosowanych do wszystkich rodzajów misji. Dzięki znakomitym parametrom ekologicznym, osiągom, wydajności i zasięgowi sprawdza się w transporcie długodystansowym na najbardziej wymagających trasach.

Nowy Stralis NP z silnikiem o mocy 460 KM idealnie trafia w potrzeby rynku przewozów długodystansowych. Samochód jest dostępny jako ciągnik oraz jako podwozie. Szeroka gama odmian obejmuje ciągniki niskopodwoziowe, podwozia pod wszelkie zabudowy (np. nadwozia wymienne) oraz superlekkie ciągniki ADR.
Nowy Stralis NP 460, zasilany wyłącznie skroplonym gazem ziemnym (LNG) i wyposażony w dwa zbiorniki kriogeniczne, rozwija moc 460 KM i oferuje zasięg do 1600 kilometrów. Dzięki zastosowanym technologiom i usługom IVECO zapewniającym możliwie najniższe zużycie paliwa pozwala on uzyskać do 15% oszczędności pod tym względem oraz do 9% niższy całkowity koszt posiadania (TCO) w porównaniu z samochodami ciężarowymi z silnikami Diesla.
Silnik nowego Stralisa NP 460 generuje CZYSTĄ MOC, emitując aż o 99% mniej cząstek stałych oraz o 60% mniej tlenków azotu w porównaniu limitami określonymi w normie Euro VI. W przypadku eksploatacji na biometanie emisja CO2 jest ograniczona o 95%. Wyjątkowo cicha praca silnika — poniżej 71 dB — przyczynia się także do redukcji zanieczyszczenia hałasem. Ten rewolucyjny samochód ciężarowy zapewnia firmom transportowym przewagę konkurencyjną wynikającą z możliwości oferowania zrównoważonych usług logistycznych.

Firma IVECO wprowadziła na rynek nowego Stralisa NP 460, jedyny samochód ciężarowy zasilany gazem ziemnym i oferowany w pełnej gamie wersji, zaprojektowany do obsługi wszelkich misji — od przewozów regionalnych po międzynarodowe. Od przewozów gabarytowych, przez rozwiązania z nadwoziami wymiennymi, a także w wersjach zgodnych z konwencją ADR oraz przystosowanych do przewozu materiałów budowlanych. Najbardziej przyjazny dla środowiska samochód ciężarowy zyskał jeszcze większą moc i stał się bardziej oszczędny, aby zapewnić realną przewagę konkurencyjną firmom transportowym starającym się sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na „zieloną” logistykę.

W nowej gamie modelu wprowadzono nowy jednopaliwowy silnik IVECO Cursor 13 NP, opracowany pod kątem zapewnienia wysokiej mocy w najbardziej wymagających warunkach eksploatacji. Nowością jest także 12 biegowa zautomatyzowana przekładnia HI-TRONIX, która w porównaniu z poprzednią wersją zapewnia jest wyższy komfort jazdy i lepsze osiągi, a także oferuje nowe funkcje, takie jak oparty na GPS system przewidywania warunków jazdy HI-CRUISE. Modułowe podejście zastosowane przez IVECO zaowocowało bogatą ofertą fabrycznych opcji oraz wyjątkową elastycznością indywidualnej konfiguracji. Pojazd może być zasilany sprężonym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG), lub mieszanką tych paliw. Wersja z dwoma zbiornikami LNG oferuje rekordowy zasięg do 1600 kilometrów. Nowy Stralis NP 460 jest wyposażony w najbardziej zaawansowane technologie IVECO służące obniżeniu zużycia paliwa oraz kabinę HI-WAY zaprojektowaną pod kątem zapewnienia najwyższego komfortu na dalekich trasach.

Pierre Lahutte, prezes marki IVECO, powiedział: „W ubiegłym roku rozpoczęliśmy rewolucję w transporcie długodystansowym opartym na gazie ziemnym, wprowadzając model Stralis NP 400. Na fali sukcesu tego przełomowego pojazdu wprowadzamy dziś zupełnie nową gamę samochodów z silnikami jednopaliwowymi, które idealnie trafiają w potrzeby rynku przewozów na dalekich trasach. Nowy Stralis NP 460 zapewnia osiągi i wydajność we wszystkich długodystansowych misjach, a tankowanie skroplonego biometanu pozwala obniżyć emisję niemal do zera dla uzyskania czystej mocy!”.

NAJLEPSZY SAMOCHÓD CIĘŻAROWY DLA ZIEMI

Stralis NP 460 pozwala maksymalnie wykorzystać ekologiczne zalety gazu ziemnego — najbardziej przyjaznego dla środowiska paliwa do silników spalinowych oraz dojrzałego i dostępnego rozwiązania umożliwiającego zrównoważony transport. Zastosowana w tym samochodzie sprawdzona technologia pozwala uzyskać redukcję emisji cząstek stałych o 99% oraz zmniejszyć emisję tlenków azotu do 60% limitu wyznaczonego normą Euro VI, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza na drogach i terenach zurbanizowanych. Wkładem samochodu w ochronę środowiska jest również wyjątkowo cicha praca silnika — zmierzony poziom hałasu wyniósł poniżej 71 dB w teście samochodu ciężarowego według normy PIEK. Stralis NP 460 przyczynia się też do zmniejszenia śladu węglowego branży transportowej poprzez ograniczenie emisji CO2 nawet o 95% w przypadku eksploatacji na skroplonym biometanie.

Stosowanie biometanu jest korzystne także z racji zmniejszenia zależności od paliw kopalnych, gdyż gaz ten jest pozyskiwany z odpadów rolniczych i komunalnych, ścieków lub odpadów powstających przy przetwórstwie żywności. Biogaz może być produkowany lokalnie, co znacznie obniża zapotrzebowanie na energię do transportu paliwa i związaną z tym emisję CO2. Ponadto w procesie produkcyjnym powstają cenne produkty uboczne, takie jak bio-CO2 do agregatów chłodniczych i bionawozy dla rolnictwa.

NAJWYŻSZA MOC W TEJ KLASIE I NAJNIŻSZE ZUŻYCIE PALIWA BEZ KOMPROMISÓW

Nowy silnik IVECO Cursor 13 NP, opracowany przez FPT Industrial, został zaprojektowany specjalnie z myślą o długodystansowym, międzynarodowym transporcie drogowym. Najmocniejszy silnik zasilany wyłącznie gazem ziemnym dostępny na rynku oferuje osiągi zaspokajające potrzeby większości wymagających misji. Usprawniony proces spalania w silniku o pojemności skokowej 12,9 litra zapewnia możliwie najniższe zużycie paliwa na długich trasach. Wtryskiwacze gazu o dużej przepustowości, szynę paliwową, tłoki i turbosprężarkę zaprojektowano w sposób umożliwiający uzyskanie wysokich wartości mocy i momentu obrotowego. Trwałość jednostki oraz okresy międzyprzeglądowe wydłużono w celu zapewnienia odpowiednich osiągów przy jak najrzadszych przestojach.

Pożądane efekty przyniosło zastosowanie iskrowego zapłonu stechiometrycznej mieszanki gazu ziemnego i powietrza. Jest to rozwiązanie „jednopaliwowe”, co oznacza, że silnik IVECO Cursor 13 NP pracuje w 100% na gazie ziemnym. Układ oczyszczania spalin jest oparty na kompaktowym i lekkim trójfunkcyjnym katalizatorze, który nie wymaga regeneracji ani stosowania dodatków do paliwa, co przekłada się na oczywiste korzyści pod względem funkcjonalności i ładowności, a także na skrócenie czasu przestojów. IVECO Cursor 13 NP
oferuje dodatkową zaletę w postaci ograniczenia hałasu i wibracji, ponieważ spalanie mieszanki stechiometrycznej następuje przy stopniu sprężania 12:1 (znacznie niższym w porównaniu z wartością 17:1 w silnikach Diesla), więc proces ten jest cichszy.

Silnik IVECO Cursor 13 NP jest chroniony dwoma patentami: pierwsze rozwiązanie, dla którego toczy się postępowanie patentowe to opracowany przez FPT Industrial system kontroli spalania stukowego. System ten zapewnia poprawę osiągów, zwiększa tolerancję różnic w parametrach paliwa oraz chroni silnik i trójfunkcyjny katalizator przed skutkami tzw. wypadania zapłonów.
Drugie rozwiązanie to opracowany także przez FPT Industrial system reakcyjnej kontroli przepływu powietrza, czyli nowy układ doboru proporcji mieszanki stechiometrycznej podawanej w czasie zmian przełożeń. Zapewnia on ciągłość dostarczania momentu obrotowego w trakcie zmian biegów w przekładni zautomatyzowanej, co z kolei gwarantuje maksymalne osiągi i możliwie najszybszą zmianę przełożenia. FPT Industrial złożyła wniosek o opatentowanie tego systemu.

Stralis NP 460 jest pierwszym samochodem ciężarowym zasilanym gazem ziemnym, który został wyposażony w 12 biegową zautomatyzowaną przekładnię HI-TRONIX. Skrzynia biegów najnowszej generacji oferuje najbardziej zaawansowaną technologię w swojej kategorii i charakteryzuje się efektywnością na poziomie 99,7%, wyjątkową trwałością, a także najlepszym w swojej klasie zakresem przełożeń (16,7) oraz stosunkiem przenoszonego momentu obrotowego do masy. Nowa przekładnia zmienia biegi o 10% szybciej w porównaniu z poprzednim modelem oraz oferuje dodatkowe funkcje, takie jak tryb rozkołysania, cztery biegi wsteczne oraz pozwala na współpracę z nowymi wersjami przystawek odbioru mocy. Skrzynia HI-TRONIX jest standardowo wyposażona w zintegrowany retarder hydrauliczny i funkcję wspomagania ruszania na wzniesieniu, zapewniając maksymalny poziom bezpieczeństwa kierowcy i ładunku.

System zarządzania kontrolą przepływu powietrza zapewnia perfekcyjną integrację silnika i skrzyni biegów w modelu Stralis NP 460.

Stralis NP 460 wyróżnia się niskim zużyciem paliwa we wszystkich rodzajach misji, od przewozów regionalnych na średnich trasach do międzynarodowego transportu długodystansowego. Oprócz konstrukcji samego silnika do wyjątkowo niskiego spalania przyczyniają się inne rozwiązania, takie jak OCENA STYLU JAZDY DSE służąca monitorowaniu i doskonaleniu zachowania kierowcy, ogranicznik prędkości i momentu obrotowego ECOSWITCH oraz system ECOFLEET zapewniający efektywną strategię zmiany przełożeń. W modelu wprowadzono także zintegrowany system wspomagania jazdy HI-CRUISE zawierający układy oparte na technologii GPS, takie jak sterowanie działaniem tempomatu i zmianą biegów z uwzględnieniem przewidywanych warunków jazdy oraz topografii terenu a także dalsze udoskonalenia funkcji Eco-roll. Zoptymalizowano również przełożenie tylnej osi oraz wprowadzono opony o obniżonych oporach toczenia.

CAŁKOWITY KOSZT POSIADANIA (TCO) NIŻSZY NAWET O 9% W PORÓWNANIU Z ANALOGICZNYM POJAZDEM Z SILNIKIEM DIESLA

Stralis NP 460 jest idealnym samochodem do transportu na długich trasach. Jego atutami są wyjątkowo niski całkowity koszt posiadania (TCO), a także co najmniej takie same walory pod względem komfortu, ładowności, osiągów i funkcjonalności, jak w przypadku pojazdu z silnikiem Diesla. Całkowity koszt posiadania nowego Stralisa NP 460 jest nawet o 9% niższy w porównaniu z samochodem z silnikiem wysokoprężnym, przy lepszej dynamice i osiągach. To jeszcze więcej niż w przypadku wprowadzonego na rynek w ubiegłym roku Stralisa NP 400, który oferował 7% oszczędności pod tym względem.

Znacznie niższy całkowity koszt posiadania wynika z mniejszego zużycia paliwa w Stralisie NP 460 — nawet o 15% — a także z niższych kosztów gazu ziemnego w porównaniu z olejem napędowym. Poprawę ekonomiki eksploatacji zapewniają także usługi TCO2 Live w skład których wchodzą raporty Smart Reports, konsultacje paliwowe oraz szkolenia w Akademii Jazdy Iveco). TCO2 Smart Reports są to cotygodniowe zestawienia zawierające informacje o zużyciu paliwa, ocenie stylu jazdy kierowcy i emisji CO2. TCO2 Konsultacje paliwowe to usługa monitorowania kluczowych wskaźników efektywności pojazdów klienta przez lokalnego konsultanta. Celem konsultacji jest opracowanie indywidualnego planu zwiększania oszczędności zużycia paliwa. Nieodłącznym elementem ograniczenia zużycia paliwa jest właściwy styl prowadzenia samochodu o co dba Akademia Jazdy Iveco oferująca szkolenia indywidualnie dostosowane do potrzeb klienta.
Do wyjątkowo niskiego całkowitego kosztu posiadania przyczyniają się także długie okresy międzyprzeglądowe. Już w przypadku poprzedniego modelu były one najdłuższe w branży, a teraz ustalono je na aż 90 000 km, co przekłada się na więcej czasu na drodze i niższe koszty serwisowania. Brak skomplikowanego układu oczyszczania spalin, filtrów cząstek stałych czy aktywnej regeneracji również obniża koszty utrzymania Stralisa NP 460.

USŁUGI ZARZĄDZANIA FLOTĄ OBNIŻAJĄCE CAŁKOWITY KOSZT POSIADANIA, ŚWIADCZONE WE WSPÓŁPRACY Z MICHELIN SOLUTIONS

W nowym Stralisie NP 460 wprowadzono trzy innowacyjne aplikacje opracowane przez MICHELIN Solutions. Ułatwiają one efektywne zarządzanie pojazdem i jego integrację z flotą właściciela, a także pomagają menedżerowi floty i kierowcy w uzyskaniu najlepszych osiągów i najniższego całkowitego kosztu posiadania.
  • MyBestRoute pomaga wybierać optymalne trasy,
  • MyInspection digitalizuje procedurę przeglądu pojazdu,
  • MyTraining oferuje kierowcom cyfrowe szkolenie dostosowane do specyfiki prowadzenia Stralisa NP 460.


Rozwiązania MICHELIN uzupełniają usługi IVECO służące obniżeniu zużycia paliwa, dzięki którym Stralis NP jest racjonalnym i rentownym wyborem przy kompletowaniu parku pojazdów firmy transportowej.

KOMBINACJE ZBIORNIKÓW DOSTOSOWANE DO KAŻDEJ MISJI

Stralis NP 460 jest oferowany z szerokim wyborem kombinacji zbiorników przeznaczonych do krótszych i dłuższych wersji, montowanych z prawej lub lewej strony oraz przeznaczonych na paliwo typu LNG lub CNG. Dzięki temu klient może skonfigurować pojazd zgodnie ze specyfiką jego planowanej eksploatacji. W przypadku standardowych wersji zbiorniki LNG dostępne są w 3 rozmiarach. Umożliwia to zachowanie dostatecznej ilości miejsca w podwoziu na osprzęt niezbędny w misjach, które realizuje pojazd. Decydując się na małe zbiorniki, można uzyskać dodatkowy metr przestrzeni na zamontowanie takich podzespołów, jak np. kompresory do cysterny. Zbiorniki mogą być zamontowane także z lewej strony, w celu uzyskania miejsca na zainstalowanie większych elementów lub pożądanego rozkładu masy. Stralis NP 460 oferuje
największą elastyczność, otwierając praktycznie nieograniczone możliwości techniczne w zakresie indywidualnej konfiguracji.

SIEĆ DEALERSKA Z NAJBARDZIEJ ZAAWANSOWANYM KNOW HOW I DOŚWIADCZENIEM W DZIEDZINIE GAZU ZIEMNEGO

Od 20 lat IVECO jest pionierem rozwiązań transportowych opartych na pojazdach zasilanych gazem ziemnym, więc sieć tej marki szczyci się największym doświadczeniem w branży. Dealerzy IVECO dysponują zaawansowaną techniczną wiedzą i rozległym doświadczeniem w kwestii obsługi pojazdów z napędem gazowym. Dziś obsługują 22 000 samochodów zasilanych gazem ziemnym jeżdżących po drogach całej Europy. Ten park pojazdów stale się powiększa, ponieważ coraz więcej operatorów logistycznych wybiera zrównoważone opcje i przestawia swoje floty właśnie na to paliwo.

Niektóre z największych firm przewozowych w Europie, w tym Transports Jacky Perrenot Group, Pe.Tra, Meyer Logistik, Grupo HAM i Grupa Jost, już zaufały marce IVECO i użytkują Stralisy NP 400. Zaledwie po roku od premiery rynkowej 100 klientów wybrało ten przełomowy pojazd, zamówiony w łącznej liczbie 1600 egzemplarzy.