b_300_0_16777215_00_images_artykuly_11_17_scania_2g243f23234f3243.jpg
Debiut silnika Scania OC13 zasilanego gazem na targach Ecomondo 2017 rozpoczyna ofensywę Scania w zakresie stosowania paliw alternatywnych w pojazdach nowej generacji. Silnik OC13 bazuje na dobrze znanym silniku 13-litrowym, ale został stworzony od nowa i wyposażony w zapłon iskrowy.

Zainteresowanie pojazdami napędzanymi metanem, także pod postacią biogazu, rośnie szybko na rynkach takich, jak Francja czy Włochy. Wynika to z większej dostępności paliwa dzięki stale rozwijanej infrastrukturze oraz korzystnego całkowitego kosztu posiadania tego typu pojazdu. Duże znaczenie mają również kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Wykorzystując gaz ziemny, osiąga się redukcję emisji CO2 na poziomie około 15 proc.
Szczegóły konstrukcji

Silniki Scania zasilane gazem wykorzystują mieszankę stechiometryczną,
co gwarantuje całkowite spalenie paliwa i tlenu. Zapłon jest inicjowany przez świecę zapłonową, jak w typowym silniku benzynowym, a mieszanka paliwowo-powietrzna tworzy się po drodze do cylindra.

– Kluczowym założeniem naszych prac projektowych było zapewnienie najlepszych możliwych własności napędowych. A zatem osiągi i charakterystyka silnika zasilanego gazem są takie, jakich oczekuje się od nowoczesnego silnika wysokoprężnego – wyjaśnia Folke Fritzson, starszy inżynier w dziale badawczo-rozwojowym Scania, zaangażowany w projekt jednostek napędowych Scania zasilanych gazem.

Nowy, 13-litrowy silnik zasilany gazem jest zawsze łączony ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Scania Opticruise. Dla kierowcy oznacza to przede wszystkim płynną i szybką zmianę biegów oraz najwyższy komfort jazdy.
 
Przemyślane zbiorniki

Rodzaj zbiorników proponowanych wraz z silnikiem zasilanym gazem jest zawsze sprawą najwyższej wagi. Zarówno zbiorniki LNG (ciekły gaz ziemny), jak i CNG (sprężony gaz ziemny) mogą być zamawiane bezpośrednio w Scania. Zbiorniki LNG zapewniają większy zasięg bez tankowania, gdyż mogą pomieścić więcej paliwa. Pojazdy, które zostaną zaprezentowane przez Scania Italy podczas targów Ecomondo zostały wyposażone w zbiorniki LNG.

– Dla pracy silnika nie ma znaczenia, w jakim zbiorniku gaz był przechowywany. Lecz każdy z rodzajów gazu ma kolosalny wpływ na zasięg pojazdu. Zasięg typowego ciągnika siodłowego zasilanego LNG na równinnym terenie wynosi 1000 km. Z kolei CNG zapewnia zasięg do 500 km, jednak wielu klientom wystarcza to w zupełności. Znajdują się wśród nich ci klienci, którzy działają w skali regionu i mogą tankować pojazdy co wieczór w bazie. Niemniej rzeczywisty zasięg przy pełnym zbiorniku zależy od rodzaju pracy oraz ukształtowania terenu – komentuje Folke Fritzson.

Przykładając dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, konstruktorzy Scania umieścili zawory do tankowania w tylnej części zbiornika. To proste, ale przemyślane rozwiązanie, które zmniejsza ryzyko uszkodzenia zaworu w przypadku uderzenia go kamieniem czy odłamkiem wystrzeliwującym spod kół.
 
Dłuższe przebiegi między przeglądami

Silniki zasilane gazem o zapłonie iskrowym (ze wstępnie przygotowaną mieszanką, zapalaną od świecy zapłonowej), charakteryzują się krótszymi okresami między przeglądami niż jednostki o zapłonie samoczynnym. Niemniej inżynierowie Scania zastosowali rozwiązania umożliwiające wydłużenie okresów między przeglądami. Obecnie ich długość warunkuje przede wszystkim żywotność świec.

– Biorąc pod uwagę przeciętne warunki użytkowania określiliśmy przebieg na 45 000 km, po którym należy wymienić świece i olej. To wyraźny postęp w stosunku do poprzedniej generacji silników zasilanych gazem, które wymagały przeglądu co 30 000 km. Tym samym zredukowaliśmy koszty serwisu i zwiększyliśmy dyspozycyjność floty – komentuje Folke Fritzson.

– Wszystko wskazuje na to, że na rynkach, takich jak Włochy nasze silniki zasilane gazem doprowadzą do przełomu w transporcie długodystansowym i w branży budowlanej. Klienci nie muszą już iść na ustępstwa względem pożądanych własności napędowych czy komfortu jazdy. Widzimy zarazem, że postępom w rozbudowie infrastruktury do tankowania na kilku europejskich rynkach towarzyszy rosnące zainteresowanie klientów wykorzystaniem gazu w transporcie – mówi Henrik Eng.
źródło: Scania