Mercedes-Benz Trucks zwiększa bezpieczeństwo ruchu samochodów ciężarowych

 Mercedes-Benz Trucks zwiększa bezpieczeństwo ruchu samochodów ciężarowych

W ramach Mercedes-Benz Trucks Safety Dialogue eksperci ze świata polityki i gospodarki, a także z działu badań nad wypadkami Dekra oraz niemieckiej organizacji rowerowej ADFC (Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club e.V.) dyskutowali w czwartek o innowacyjnych rozwiązaniach, umożliwiających dalsze zwiększanie bezpieczeństwa ruchu drogowego wszystkich jego uczestników w kontekście ruchu samochodów ciężarowych. Wprowadzając nowego Actrosa, Mercedes-Benz Trucks pokazał, jaki poziom bezpieczeństwa jest dziś możliwy w komunikacji drogowej i za pomocą jakich środków producent realizuje swoją wizję bezwypadkowej jazdy – koncern ze Stuttgartu dąży do upowszechnienia na drogach najnowocześniejszych aktywnych systemów bezpieczeństwa. Dlatego od stycznia 2020 roku Mercedes-Benz Trucks w całej Europie standardowo wyposaży swoje typoszeregi ciężkich samochodów ciężarowych w asystenta hamowania awaryjnego najnowszej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych (ABA 5). Ponadto oferowany już od 2016 roku asystent martwego pola Mercedes-Benz Trucks teraz dostępny jest nie tylko fabrycznie, ale także jako rozwiązanie doposażeniowe.



Samochód ciężarowy – dostarcza towary bezpośrednio na linię montażową, umożliwia przeprowadzki w całej Europie, służy do wywozu naszych odpadów i zapewnia chociażby dobre zaopatrzenie naszych lodówek. Trudno sobie wyobrazić nasze życie bez ciężarówek. Gdy wszystko idzie gładko, wtedy każdy jest zadowolony. Co innego, jeśli ciężarówka weźmie udział w wypadku drogowym. Wówczas, w najgorszym przypadku, pojazd użytkowy powoduje ogromne cierpienia ludzkie, a czasem i wysokie koszty następcze – zarówno po stronie osób bezpośrednio uczestniczących w kolizji, jak i po stronie firmy transportowej i spedytora. Z tego powodu należy trzymać się zasady, że już sam producent powinien zadbać o możliwie jak największe bezpieczeństwo pojazdów.

Pod tym względem Mercedes-Benz Trucks był zawsze pionierem w swej branży. Firma ta już od wielu lat inwestuje miliardy euro w badania i prace rozwojowe nad coraz lepszym wsparciem kierowców w ich pracy za pomocą systemów asystujących oraz nad zwiększeniem bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.

„Systemy wspomagania bezpieczeństwa wnoszą istotny wkład w zapobieganie wypadkom, dlatego naszym celem jest ich powszechne wprowadzenie do ruchu drogowego. Jeżeli więc od przyszłego roku automatycznie wyposażymy każdego nowego Actrosa w najnowocześniejszego asystenta hamowania awaryjnego, ich liczba będzie nadal rosła – całkowicie automatycznie, wraz z każdym nowym samochodem ciężarowym”, podkreśla Stefan Buchner, członek zarządu Daimler Truck AG i szef Mercedes-Benz Trucks.

Active Brake Assist 5 w standardzie i możliwość doposażenia pojazdu w asystenta martwego pola

Panel Safety Dialogue koncentrował się w szczególności na systemach bezpieczeństwa czynnego oraz na nowym Actrosie, jako najnowocześniejszej ciężarówce. Ten flagowy pojazd marki konsekwentnie podtrzymuje ukierunkowaną na bezpieczeństwo kilkudziesięcioletnią tradycję Mercedes-Benz Trucks. Najnowsza generacja Actrosa potwierdza jednocześnie nasze dążenie do tego, aby dzięki aktywnym systemom wspomagania bezpieczeństwa przyczyniać się do możliwie jak najbardziej bezwypadkowego ruchu drogowego i tym samym maksymalnie przybliżyć realizację wizji bezwypadkowej jazdy. Tam, gdzie pomimo to kolizja jest nieuchronna, należy przynajmniej złagodzić jej skutki dla wszystkich uczestniczących stron. 40-tonowa ciężarówka jadąca z prędkością 80 km/h ma przecież energię kinetyczną porównywalną z energią samochodu osobowego poruszającego się z prędkością 400 km/h. W przypadku zderzenia z taką energią nie pomoże już żadna strefa zgniotu.

Znakomitym przykładem wysokiego poziomu bezpieczeństwa nowoczesnych samochodów ciężarowych jest w szczególności nowy Actros. Należy tu wymienić asystenta hamowania awaryjnego piątej generacji Active Brake Assist (ABA 5), Active Drive Assist do półautomatycznej jazdy, MirrorCam zamiast lusterek głównych i szerokokątnych oraz asystenta martwego pola z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów. Jak ogłosił w Berlinie Stefan Buchner, od 1 stycznia 2020 r. ABA 5 będzie standardowo montowany w każdym nowym Actrosie i Arocsie w Europie tam, gdzie asystent hamowania awaryjnego jest wymagany przez prawo. Także asystent martwego pola, oferowany przez Mercedes-Benz Trucks, będzie teraz dostępny nie tylko fabrycznie, ale również jako rozwiązanie doposażeniowe o jakości równej wyposażeniu standardowemu – dla wszystkich popularnych modeli Actrosa, Arocsa i Econica od roku produkcji 2017.

Bezpieczeństwo jest kwestią społecznej odpowiedzialności

Wszystkie systemy asystujące Mercedes-Benz Trucks są zasadniczo zaprojektowane w taki sposób, aby optymalnie wspomagały kierowcę w granicach działania systemu, lecz jednocześnie – zgodnie z przepisami prawa – kierowca miał zawsze kontrolę nad pojazdem. Aktywne systemy wykazują swe mocne strony zarówno w gęstym ruchu w miejskim, jak i na niekiedy wąskich szosach czy podczas długich, monotonnych przejazdów autostradą.

„Spojrzenie na statystyki dowodzi, że systemy asystujące kierowcy mogą rzeczywiście zapobiegać wypadkom”, powiedział Stefan Buchner, powołując się na badanie opublikowane w roku 2018 przez niemiecki Federalny Instytut Badawczy ds. Dróg. Według niego, w latach 2002-2015 liczba wypadków z udziałem ciężkich pojazdów ciężarowych spadła o około 30 procent. Należy wciąż dążyć do zmniejszenia tej liczby. „Bezpieczeństwo jest dla nas kwestią społecznej odpowiedzialności – i tej odpowiedzialności sprostamy”, podkreślił Stefan Buchner. Dowiodą tego długofalowo zarówno najnowsze osiągnięcia techniczne, jak i polityka udostępniania rozwiązań doposażeniowych dla wybranych starszych pojazdów, tak jak w przypadku asystenta martwego pola.

„Przemysł transportowy utrzymuje świat w ruchu”, skonkludował Stefan Buchner. „A my jesteśmy odpowiedzialni za wspieranie go, czyniąc nasze pojazdy coraz bezpieczniejszymi. Aby klienci Mercedes-Benz Trucks poruszali świat także przez następnych 120 lat”.

Image

Będziesz miał/a kontrolę ITD w firmie?
Twoi kierowcy nie przestrzegają przepisów?
Chcesz na bieżąco kontrolować kierowców?
Skontaktuj się z nami!
Czym szybciej przystąpimy do pracy, tym mniejszy będzie mandat.