b_300_0_16777215_00_images_artykuly_11_17_gitd_324f344.jpg
Każdy kierowca, rozpoczynając przewóz ładunku, powinien sprawdzić czy został on odpowiednio zabezpieczony przed zmianą położenia. Najwyraźniej zapomniał o tym kierowca ukraińskiego zespołu pojazdów, zatrzymany do kontroli drogowej przez dolnośląskich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. Ważący ponad 22 tony towar znajdujący się na naczepie zabezpieczała przed wypadnięciem na zewnątrz tylko plandeka!

W piątek (24 listopada 2017 r.) inspektorzy z legnickiego oddziału WITD we Wrocławiu zatrzymali do kontroli ciągnik samochodowy z naczepą na ukraińskich numerach rejestracyjnych, którym wykonywano międzynarodowy transport drogowy - przewożono papier w rolach z Ukrainy do Polski. W trakcie kontroli ładunku inspektor stwierdził, że role papieru w ilości 14 sztuk przewożone są w pozycji pionowej i sięgają na wysokość 2,5 metra nad podłogę naczepy. Inspektor od razu dostrzegł, że nie zostały one w żaden sposób przymocowane do podłoża.

Każda rola papieru ważyła pomiędzy 1400, a 1650 kilogramów. Ułożenie pionowe powodowało, że środek ciężkości ładunku ważącego ponad 22 tony znajdował się wysoko nad podłogą. Role papieru były zatem podatne na przewrócenie, np. podczas pokonywania zakrętów. Dodatkowo pojazd nie posiadał burt, a pod przewożony ładunek nie podłożono mat antypoślizgowych. Jedynym zabezpieczeniem przed wypadnięciem na zewnątrz była plandeka naczepy. W momencie kontroli niektóre role papieru były już częściowo przesunięte.

Kierowca twierdził podczas kontroli, że nie widział potrzeby zabezpieczenia ładunku. Oznajmił inspektorom, że na Ukrainie są gorsze drogi i jeśli tam nic się nie stało z ładunkiem, to w Polsce, gdzie są lepsze drogi, też raczej nie wypadnie na zewnątrz.
Oczywiście inspektorzy nie przyjęli takiego wyjaśnienia i ukarali kierującego mandatem, a także wydali zakaz dalszej jazdy do momentu właściwego zabezpieczenia ładunku. Dopiero po zabezpieczeniu każdej roli papieru pasem mocującym, kierowca mógł ruszyć w dalszą drogę do odległego o 20 kilometrów od miejsca kontroli punktu rozładunku.